torsdag 10 mars 2011

Bye bye Beijing II

På måndag flyttar vi från Beijing till Hangzhou i södra Kina. Det ska bli skönt att slippa all smog som gör luften så förorenad att man rekommenderas att överhuvudtaget inte gå ut. Det finns nån mätare som lägger upp siffror på hur förorenad luften är på amerikanska ambassadens hemsida, där 300 och uppåt betyder "stanna hemma". I vinter har mätaren legat på runt 600 lite nu och då. För att ge något att jämföra med: I Sverige när vi tycker att luften är smutsig, typ runt Hornsgatan i Stockholm, så är siffran typ 50. 


Hej då färgglada koreaner


Hej då undulaterna


Hej då koreanska Mick Jagger


Hej då fruktförsäljarn på hörnet (Ps. de där jordgubbarna är så söta att de smakar smultron!) 


Hej då galna julhunden! Som av en händelse så sprang vi på honom igen igår, förmodligen för sista gången. It was almost as if he knew.... Det var gulligt i ca 18 sekunder, sen fick den något högst diaboliskt i blicken och gjorde ett plötsligt utfall mot mig. Titta noga - visst ser ni vansinnet brinna i de där svarta, onaturligt klotformade ögonen?



Han kan ju mycket väl ha provocerats av min "stadsvandraroutfit" - så plågsamt genomtänkt att jag får skamsköljningar när jag ser den här bilden

2 kommentarer:

  1. Trapper Jessica! ;)

    Stefan

    SvaraRadera
  2. Då ska du se mig när jag har fransskinnjacka av mocka och fuskpälskrage! Herregud

    SvaraRadera