onsdag 22 december 2010

Min första Kinabög

För att göra mig "fin" (eller nåt) gick jag häromdagen till frisören. Eller ja, jag trängde mig fram i en taxi tillsammans med min tolk (A) till ambassadområdet, där det enligt bortskämda ambassadörhustrur (endast det finaste är gott nog åt kinahorans hår!) ska finnas frisörer man kan lita på. Ungefär som man kan lita på vissa tjänstefolk men inte på andra osv ja ni vet


Min frisör för dagen blev Lucas, en alldeles charmerande bög med "nära till skratt". Lucas berättade om homos i Kina, om sin mamma som varit väldigt accepterande och förstående från dag ett men att han också hade vänner vars föräldrar brutit med dem helt efter att de lämnat garderoben.

Homosexualitet är lagligt i Kina sen -97 (fram till dess föll det under förbudet mot "huliganism") och hbt-personer är friskförklarade sen 2001. Men Lucas var nog lite sjuk ändå, precis som jag! Han avslöjade (fnissande) att han var en riktig slyna och föreslog att vi skulle gå ut och slampa till oss drinkar nån helg



Innan jag hunnit svara greppade han hårsprayflaskan och förvandlade hela styling-processen till ett actionfyllt äventyr! Jag ser ut att njuta men egentligen har jag bara zoomat ut från verkligheten ett slag. Just när den här bilden tas är jag operadiva i Italien nån gång på 50-talet.



A, som suttit bredvid och pluggat, blev så imponerad och förförd av Lucas framfart (och komplimanger) att han också satte sig i frisörstolen

Efteråt gick vi till dvd-butiken där en kort, tjock, medelålders kvinna som talade i höga ljudnivåer och var iklädd fluffig mössa med små björnöron och snörning under hakan sa åt oss att köpa filmen "Winters Bone". Jag såg ingen orsak att tvivla på hennes omdöme så vi köpte filmen och den var verkligen jättebra! Särskilt om man gillar hårda brudar, bister verklighet, banjomusik och blodisande spänning (BBBB!). .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar