söndag 12 december 2010

Jul i Kina?

Sen vi kom till Kina har jag försökt förtränga hela advent-jul-grejen. Att jag inte kommer fira jul med familjen hemma, att det inte kommer gå att få tag på svensk julmat, att vi inte kommer kunna gå på mysiga adventsfikan hos kompisar och att A går i skolan på julafton. Kina = Grinchen!


På olika sätt har vi ändå försökt skapa lite julstämning i lägenheten. En ljusslinga från närbutiken har blivit min käraste ägodel, under den dansar vi till Phil Spectors julskiva och fantiserar om sådant som knäck och saffranstryffel


Apelsiner och nejlikor finns väl typ alltid att köpa. A:s apelsin fick hedersplatsen under ljusslingan. De jag gjorde såg ut som pinhead från Hellraiser så dem gömde jag i en fruktskål att njuta av när jag är ensam och på härligt ondskefullt humör (I´ve got such sights to show you!).


En populär lösning när man vill ha lite jul i okristet land är annars att åka till Ikea. Här kan man egga upp sitt människohat i trängseln eller smygnjuta av att få trycka sig mot främlingar. Själv både hatar och njuter jag på samma gång, en helt optimal känsla!


På Ikea kan man köpa julen. Eller bara vila lite i den.


Eller så kan man, vilket ca 90 % av alla besökare också gjorde, testa hur ÄGGKLOCKORNA låter. Flera gånger om. Samtidigt. Tillsammans. Jag försökte förstå varför jag försökte verkligen men jag kunde inte. Oljudet tillsammans med det intensiva analyserandet gjorde mig alldeles yr och förvirrad!


...men när jag såg pepparkakorna och vinglöggen i Ikeabutiken fylldes jag av en alldeles magisk känsla som jag tror att gemene man/kvinna kallar för "glädje" eller "äckel". Nej, glädje är det nog.


Ingvar Kamprad - från oss utlandssvenskar alla, till dig och dina gulklädda tomtar alla - vi älskar er.

3 kommentarer:

  1. Banjon har du fått med dig. Hur går det, är du duktig? Jag har en kompis som är ganska grym faktiskt. Fast när vi bodde ihop var det inte lika roligt med banjo. ;)

    Stefan

    SvaraRadera
  2. stefan: jag är kass! (men har du hört tex "seeds of the pine" med martha scanlan? För du gillade inte 16 horsepower/woven hand vill jag minnas. Banjo är det finaste! Särskilt när den går i moll. Gud då dör jag - kombon av ett så glatt instrument och sorgligt ljud.... Brrr)

    Kalle: Superlike!

    SvaraRadera