måndag 27 december 2010

Julafton i Beijing

Jamen då har det hänt alltså, julafton i Kina. Det gruvades en del innan men se - allt gick så bra så bra!


Vi började med att bjuda hem några av A:s gladmysiga kursare på svenskt julfika på eftermiddagen. Eftersom vi hade vinglögg blev stämningen snabbt ganska uppsluppen och gemytlig.


Vi kunde stoltsera med både knäck, glögg, pepparkakor, julmust, chokladbollar, nötter och ballerinakex


HIRO (det låter roligare om man säger det högt och hårt) från Japan blev mäkta fascinerad och skrev ned namnet på allt. Han var särskilt förtjust i knäcken (som ett tag uttalades "näck")



Men inte ett dugg impad av knullhönan


Vid något tillfälle tog Miguel, den 21åriga mammaspojken från Filippinerna, på sig ansvaret som entertainer. Han är kanske den roligaste och mest bisarra människa jag någonsin träffat. Efter att ha dansat i 5 minuter somnade han i soffan och vaknade inte förrän alla skulle gå hem.



När alla gått hem passade vi på att skypa med föräldrar och magsjuka barn



Sen åkte vi ner till Wudaokou där minst 5 miljarder kineser trängdes omkring på gatan. Julafton har tydligen plockats upp som högtid även i Asien, men då som en slags alla hjärtans dag där man ska äta västerländsk mat (McDonalds eller Kentucky fried chicken), ta in på hotell och ligga. Jag har hört talas om sämre högtider.


Sen tog vi oss till Lao Wai (utlänning), drack öl och åt middag med fantastiskt trevliga människor från bl.a. uesat som skrattade ut mig fullkomligt när jag sa saker jag "hört på film", såsom "wam bam thank you mam"


Snart tillkom fler trevliga människor som också hade en bra kväll (killen heter Yoshi och vaknade upp blåslagen i en hiss kl sex på morgonen därpå. Han minns ingenting av vad som hänt)



Ungefär när A:s omisskännliga fylleögon börjat framträda så dog battan i pocketkameran. Och det var väl lika bra det.


Hemma igen kändes det som alldeles strålande idé att leka lite med A:s julklapp: Darttavlan! Detta kan mycket väl vara en av de mest geniala presenter jag någonsin gett, delvis för att man får se såhär koolt fokuserad ut


På juldagen bjöd grannen på knytisjulbord. När det var färdigdukat kunde man plocka mat från Kina, Litauen, Spanien och Sverige



Här fick jag för första gången träffa Ron, en av A:s kursare som beskrivits som fullkomligt sinnessjuk (bland annat för att han pratar om att krossa människoskallar typ 98% av tiden). Jag uppfattade honom som trevlig och normal, vilket skrämde mig på djupet



Väl hemma igen dukade vi upp det vi lyckats skrapa ihop till ett svenskt julbord. Det kändes som en väldigt lyckad helg.

2 kommentarer:

  1. God jul på er! Önskar att Miguel var ute hos oss i nolserby också, han verkar vara en riktig partypleaser. Saknar er!

    SvaraRadera
  2. Kalle! Saknar dig/er med! God Jul och Gott nytt, vi ses i januari.

    SvaraRadera