tisdag 9 november 2010

"Men vad GÖR du hela dagarna?"

Åh! Ni dör ju av nyfikenhet! Vad gör lilla horan hela dagarna? Är det sant att hon bara ligger och pillar (IUH äckelord) på sig själv? Att hon inrett lägenheten så den blivit "ljus och fräsch" (AH!)? Att hon egentligen ligger i koma och att en liten, vansinnig makak sköter allt bloggande och hånglande med A?

Nej, en helt vanlig dag för Kinas lilla Hora ser ut ungefär så här:


Sätter mig vid datorn klockan nio, en timme efter att A gått till skolan och älskar med internet. Svarar på jobbmail, bloggar, kollar facebook, tänker att jag verkligen borde skriva de där artiklarna för mitt jobbs månadsbrev nu. Alltså VERKLIGEN. Kort sagt: jag jobbar. (De där ögonen som kikar fram på dataskärmen tillhör Spike i Buffy vampyrdödaren. Jag är typ KÄR i han för han har så fina kindben *14is*.)


Klockan 12 är A:s skoldag slut. Då går vi ut och äter billig men god lunch någonstans nära lägenheten. Krossad gurka med vitlök, chili, salt och sesam är redan en favorit jag inte vill leva utan (gurkan ligger och göttar sig på fatet till höger om grillspetten).


Om det är fint väder (dvs om inte djävulens smog hänger ner till troskanten) så går vi ut och går lite. Kanske köper en mössa, kollar in en marknad, ett tempel eller en djuraffär. Mannen på bilden såg ut att prata i mobilen hela tiden men det gjorde han inte, han pratade med sig själv.



På utflykterna kan man råka på gatumat man måste testa. Den här blev man inte magsjuk av!



Eller träffa/förfölja (allt är relativt) raffiga discotanter man bara måste gosegosa med (ska bli en sån!)



Man ser massa spännande gatuliv som känns exotiskt och ibland förbryllande



När vi kommer hem igen är vi oftast tokhungriga och trötta. Då beställer vi billig mat från koreanen (en middag för 2 brukar kosta ungefär 40 kr) och diskuterar den känsla av alienering som lätt kan uppstå i en främmande kultur och säger "således" med jämna mellanrum.



Sen jobbar jag lite till medan A pluggar. Kvällen avslutas oftast med ett avsnitt från en av våra favvoserier, som Dexter, Bored to death eller The walking dead. Om det inte kommit nåt nytt kollar vi film istället. Jag vill alltid se skräck eller ibland nåt svårt drama om kämpande kvinnor. A vill se Das Boot, men jag vägrar eftersom den är så lång. "På söndageftermiddag" lovar jag. Men det blir aldrig så.

Ni ba: VAR DET INTE ROLIGARE ÄN SÅ!!??

Nej mina vänner livet blir aldrig roligare än så. Oftast är det inte roligt alls.


5 kommentarer:

  1. glömt inte att du måste kolla efter kläder åt mina barn också! Det kan väl ingå i ditt jobb som välgörenhetsarbetare? Jag lovar, när du kommer och besöker oss så ska vi stå längs uppfarten och sjunga sånger, ge dig blommor och hylla dig på en massa olika sätt och seder!!! ;)

    SvaraRadera
  2. så bra, jag förflyttar mig inte nånstans för mindre numera :)

    SvaraRadera
  3. DET LÅTER JU JÄTTEROLIGT! säger jag.
    Jag vill också ha ett sådant liv!

    SvaraRadera
  4. särskilt discotanter lockar, eller hur!

    SvaraRadera
  5. jag tycker det låter kult (och gott).

    SvaraRadera