måndag 1 november 2010

Smutsen smutsen smutsen och Heilongjiang

Det är måndag och en vattenläcka har förstört hela lägenheten. Duschen är trasig. Mitt hår är smutsigt. Inte lika smutsigt som tankarna och själen men ändå. Det luktar bränd olja och ångest. Jag har sagt det förr men IDAG ÄR DET SANT: Inte ens högerhanden vill knulla mig nu.

Men nu tycker jag att kinas lilla hora ska fokusera på något annat! Resan till Heilongjiang tillexempel.


Dagarna inleddes med glada kinesbarn som firade min underbara ankomst (SANT!)


Ju fler desto bättre, som jag brukar säga (när jag slagit huvudet och FÖRLORAT MIG SJÄLV). I Kina är det oftast "fler" som gäller.



Jag var glad eftersom jag var snygg och för att jag hade fast avföring. OCH för att jag äntligen fått ett eget marschband (syns till vänster i bilden).


På skolorna fick jag många nya vänner. Vi gillar att äta, prata i höga ljudnivåer och leka kommunistfoto tillsammans. Ibland klär vi av oss nakna, sjunger politiska kampsånger och marscherar mot solnedgången tillsammans. Hand i hand.


Barnen gillade mig, på samma sätt som svenska treåringar gillar/fruktar/älskar/hatar jultomten


Min närvaro hindrade dem dock inte från att vara finfina elever


Omgivningarna var exotiska på det där speciella u-landssättet och luktade så spännande!


Vart jag än gick hade jag ett entourage på minst 15 personer. Det kändes tryggt, som när man ligger i livmodern eller står på rätt sida av hockeyläktarn ungefär. Ps. HATA DJURGÅRDEN Ds.


Efter jobbet åt vi överdådiga middagar som tömt norra kinas matförråd. Det var fult att inte ta mer mat när de erbjöd. Extra trevligt när det serverades lamminälvor. Här serverades det dock grillspett och grönsaker som tillagades i wokpannor I bordet! Lajki lajki!



Det var även viktigt att skåla och dricka tillsammans. Varje skål föregick av ett kortare tal till personen/personerna man skålade med, där man intygade varandras förträfflighet. I slutet av varje middag förväntades jag ställa mig upp och prisa alla i rummet och sen svepa ett glas sprit. Jag har aldrig varit bra på att emotstå människors förväntningar.


You look awful, sa kinesen uppriktigt efter att han tagit detta foto. Själv är jag sxtra nöjd med kroppsformen som tröjan (...) gett mig - små hängpattar och kulmage. Madame Mim!


Tillbaka på hotellrummet (nytt varje kväll) tog jag en dusch och gick till sängs med Buffy och Angel. (ROOOAARRR!)


Om det fanns internet (vilket det typ aldrig gjorde) passade jag på att skajpa. A har lärt sig vad som gör mig glad.

3 kommentarer:

  1. herregud vilken framgångsrik jessica! Men lamminälvor???? huuuu....

    SvaraRadera
  2. ÄLSKAR kommunistfotot!

    SvaraRadera
  3. madde: ja, man skulle ju kunna tro det! Men nej jag åt inga lamminälvor...
    Maria: jag med! Inramat på väggen i nästa lägenhet?

    SvaraRadera