onsdag 1 juni 2011

Klyftan växer


Ni kanske minns att jag nämnde något om Kinas censur av tidsresor.  Igårnatt var tidpunkten då jag, hög på kinesiska örter och olika typer av legaliserade droger (s.k "mediciner") äntligen grävde vidare i detta. Detta är vad jag fann: 

China's State Administration for Radio, Film & Television has issued new guidelines as to how TV shows should treat the issue of time travel, saying that shows that involve rocketing through time and space lack meaning and promote an unhealthy belief system.

The Times reports that a press release in Chinese says that these shows "casually make up myths, have monstrous and weird plots, use absurd tactics, and even promote feudalism, superstition, fatalism and reincarnation."

TV dramas with plot twists involving time travel have apparently been on the rise in China. One such show, "Palace," involves woman traveling back in time to the Qing Dynasty and falling in love with several princes.

Such shows are deemed by the Chinese media administration as insulting because they are "treating the serious history in a frivolous way, which should by no means be encouraged anymore," according to a Time magazine article.

Tack vare detta kan man nog lugnt påstå att den kulturella klyftan mellan Kina och väst fördjupats med ytterligare 469237 meter. För hur ska samförstånd och verkliga möten, som i personalrummets myshörna, kunna ske mellan två människor, där den ena sett Marty Mcfly resa i tiden med hjälp av en DeLorian, bli raggad på av sin egen mamma, använda sig av hoovrande skateboards etc men den andra har det inte? Detta är frågor jag hoppas att censurbyrån dryftade igenom noggrant innan beslutet togs. 

Och med detta sagt kan vi nu fokusera på dagens stora nyhet: huden på mina kinder har börjat se påsig ut. 

...

och det var allt jag hade att säga om det


monstruösa representanter för ett ohälsosamt trossystem

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar